تاریخچه بدمینتون در ایران
اولين مسابقهي غيررسمي اين رشته ورزشي در سال 1351 بين تيمهاي تهران و خوزستان برگزار شد كه تهران پيروز ميدان اين ديدار بود. در سال 1352 اولين دورهي مسابقات قهرماني كشور به صورت رسمي در تهران با شركت 24 تيم برگزار شد و در نهايت عناوين قهرماني را به ترتيب تهران و خوزستان و اصفهان كسب نمودند. تيم ملي بدمينتون در سال 1353(1974) براي اولين بار در بازيهاي آسيايي تهران شركت كرد و بين 13 تيم شركتكننده به مقام هشتم دست يافت.
اولين رييس فدراسيون بدمينتون ايران در سال 1351 آقاي اميرنويدي بود كه تا سال 1356 در اين سمت انجام وظيفه نمود. از سال 1356 تا1358 فدراسيون بدمينتون دوباره تاسيس و اعضا آن به صورت انتخابي مشخص شدند و عبارت بودند از آقايان اسماعيلكدخدازاده، منوچهرياوري، مرتضيمداحي، داريوشفروغي، غلامحسينيزدانپناه، محمدشاهحسيني و حسين خودي(نماينده سازمان تربيتبدني).
در سال 1360 مسئولين فدراسيون مجدداً از طرف رييس تربيتبدني منصوب شدند و اين روند تاكنون ادامه داشته و رؤساي فدراسيون به شرح زير بودهاند:
1360 منوچهرياوري، 3ـ1361 رضاحمزهلو، 5ـ1363 محمدحسنعالمي، 5ـ1366 غلامحسيننوريان، 1368 تابهحال مهديكرباسيان. هر سال مسابقات قهرماني كشور به صورت تيمي و انفرادي(يك نفره و دونفره) در ردههاي مختلف سني(خردسالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پيشكسوتان) برگزار ميشود. مسابقات باشگاهي(باشگاههاي دسته يك به صورت ليگ و باشگاههاي دسته دو به صورت متمركز) هر سال برگزار ميگردد. مسابقات قهرماني دانشگاههاي علوم پزشكي و دانشگاههاي آزاد اسلامي و ساير موسسات آموزش عالي نيز برگزار ميگردد.
در سال 1366 اولين دورهي مسابقات بينالمللي شهداي هفتم تير در تهران برگزار شد. از سال 1369 مسابقات بينالمللي بدمينتون دههي مباركه فجر كه جزو تقويم ورزشي فدراسيون جهان بدمينتون ميباشد، هر ساله برگزار ميشود.
در سال 1370 اولين دوره مسابقات جوانان آسيا در ايران(زنجان) برگزار شد و تيمهاي دو نفره ايران مقام سوم را كسب نمودند. در سال 1376 اولين دوره مسابقات بدمينتون غرب آسيا در تهران برگزار گرديد كه تمام مقامها از آن بازيكنان جمهوري اسلامي ايران بود.
شهرستان راميان قهرمان رقابتهاي بدمينتون در تمامي ردههاي سني از سال 72: قهرمان استان گلستان
هيأت بدمينتون شهرستان راميان از سال 1366 تاسيس شده و رييس هيأت آقاي محمدباي تعيين گرديد، تا فعاليت تيم از سال 1368 آغاز گردد. سال 1369 با ارتباط خوبي كه با فدراسيون بدمينتون كشور داشتند، ميزباني اردوي تيم ملي بزرگسالان ايران را به مدت1 هفته به عهده گرفتند. سال 1370 مسابقات قهرماني خردسالان كشور در راميان برگزار گرديد. در سال 1371 ميزبان آموزش مربيگري در سطح كشور بوده و از سال 1372 تا به امروز تيم بدمينتون راميان با تلاش و پشتكار فراوان موفق به كسب مقامهاي قهرماني استان در كليهي ردههاي سني شده است.
اكثر نفرات اعزامي استان به مسابقات كشوري را بازيكنان شهرستان راميان تشكيل ميدهند و بيشترين نفرات، از بازيكنان راميان تاكنون موفق به راهيابي به تيم و يا دعوت به تيم ملي شدهاند.
حدود100 نفر از بازيكنان راميان ضمن اين كه در سطح استان مقام اول تا سوم را كسب كردند، در سطح كشور نيز موفق به كسب همين مقامها شدهاند و بيشترين مدالها و كاپهاي قهرماني استان توسط بازيكنان راميان كسب شده است. در شهرستان راميان4 مدرسه بدمينتون زير12 سال تحت نظر محمدباي داير و اداره ميشود كه در سطح كشور خود يك ركورد ميباشد. شهر راميان يكي از مراكزي است كه بيشترين بازدهي و بازيكنسازي را در سطح كشور با داشتن نزديك به 300 نفر بازيكن كه يك ركورد بالا است، دارد.
در هيأت راميان حدود40 نفر به عنوان مربي كارتدار و حدود30 نفر به عنوان داور كارتدار فعاليت ميكنند، كه پشتوانه خوبي براي اين رشته ورزشي ميباشند. هيأت بدمينتون راميان به لحاظ پشتوانه خوبي كه دارد و از آنجا كه كارش را از زيربنا آغاز كرده، آينده بسياردرخشاني دارد؛ ولي به شرطي كه مسولان نيز از اين هيأت حمايت كنند. راميان داراي يك نماينده بسيار مقتدر و خوب در سطح باشگاههاي دسته اول كشور با نام روادگر است كه اعتبار ويژهاي به شهرستان راميان داده و در حال حاضر هم هيأت راميان با همكاري صميمانه هيأت استان و اداره كل تربيتبدني استان به دنبال جذب يك مربي خارجي و احداث سالن اختصاصي ويژهي بدمينتون ميباشد كه در شرايط فعلي واقعاً نياز است. همچنين قهرمانان بنامي در رشتهي بدمينتون در سطح كشور داريم، از جمله: محمديازرلو، رضاباي، محمدرجبلو، كرمعلييازرلو، ابوالقاسمباي، نورالدينرجبلو،علييازرلو، عطاءمنتظري، حسينكاغذلو، متينباي، مهرانصادقلو، عليحبيبيان، عليرضاصادقلو، سعيدباي، پوريارضايي، مهديرجبلو، غلامرجبلو، عليرجبلو، محسنقوانلو، رضانوري، رضاباي، محمدمنتظري، مهديقرباني، اسماعيليازرلو، سعيدبايقربان.
بدمينتون رشتهي بسيار زيبا، مفرح و نشاطآور است كه بر پايهي آخرين دستاوردهاي علمي دنبال ميشود. بدون شك اين ورزش با امكان آموزش و فراگيري آن در جامعه و خصوصاً سنين خردسالي از ويژگيهاي خاص برخوردار ميباشد. با اميد و آرزوي موفقيت تيم بدمينتون استان گلستان و شهرستان راميان و موفقيت قهرمانان و بازيكانان اين رشته ورزشي.